ScienceGuide

De redactie van ScienceGuide publiceert artikelen over het hoger onderwijs en de wetenschap- en kennissector. De website is vrij toegankelijk en biedt een platform voor betrokkenen uit de onderwijs en beleidssector. Kwaliteit gaat bij ScienceGuide voor kwantiteit.

De opdracht

Science Guide kreeg een nieuwe hoofdredacteur. De hoogste tijd voor een visueel en technisch jasje. Samen met de gehele redactie stelden wij de wensen en de essentials op en gingen we aan de slag.

Deliverables
– Huisstijl onderzoek
– Nieuw logo en nieuwe look
– Responsive Website
– Mailchimp
– Migratie
– Social Media
– Online vindbaarheid en data analyse

Het plan van aanpak

Fase 1

Visueel stijlonderzoek
Realisatie rebranding

Fase 2

Website onderzoek & realisatie
Nieuwsbrief realisatie
Migratie

Fase 3

Onderhoud
Doorontwikkeling

De huisstijl en een nieuw logo

STUDIO 114 heeft voor Science een huisstijl opgeleverd die voldoet aan alle voor af samen opgestelde eisen. In alle fases van het designproces zijn de partners en lezers van Science Guide betrokken geweest en hebben wij de verworven feedback als leidraad voor de vervolgstappen genomen. De uiteindelijke visuele stijl is daarna naar allerlei verschillende fysieke en online uitingen vertaalt.

De website

Na een data-analyse van de oude websitegegevens kregen wij inzichtelijk hoe een vaste groep gebruikers en ook nieuwe instappers zich door de website bewegen. Vaak gebruikte functies hebben wij in de nieuwe voorpagina weggehaald en we hebben nieuwe belangrijke elementen als LID-WORDEN en GAST-PUBLICATIES toegevoegd.

Migratie

Science Guide publiceert al meer dan 15 jaren en heeft dan ook een rijk archief van meer dan 16.000 artikelen. Een belangrijk onderdeel was het integreren van deze artikelen in de website zonder data kwijt te raken.

De gepubliceerde stukken kennen een vast format waarbinnen de redactie instaat is om de volgorde van alle artikelonderdelen zelf te bepalen. Om de artikelen ook voor het oog aantrekkelijker te maken zijn onderdelen van quotes en verdiepings-stukken in stijl van Science Guide opgemaakt.

Alle Science Guide redacteuren hebben een eigen vakgebied en expertise. Dossiers stelt de redacteuren instaat om deze expertise inzichtelijk te maken aan de bezoekers van Science Guide.

De redactie relateert zelf veel aan oude artikelen. Het is voor hen belangrijk om snel gerelateerde artikelen te vinden. Omdat andere journalistieke en onderwijs partijen gebruik maken van het Science Guide archief is er besloten

Social Media

Science Guide is actief op twitter. Ook op facebook en LinkedIn worden SG actief gevolgd. Alle pagina’s en artikelen zijn goed visueel deelbaar via social media en email.

Nieuwsbrief

De nieuwsbrief wordt door duizenden leden gelezen. Woensdag is voor vele beleidsmakers en onderzoekers dan ook vast prik om de nieuwsbrief te lezen. De nieuwe nieuwsbrief in de nieuw stijl is zakelijk en effectief.

Online vindbaarheid en data-analyse

De website is zo ingericht dat alle artikelen goed te indexeren zijn door google. We maken hiervoor gebruik van Yoast. Ook zien wij in de data terug hoe gebruikers de website gebruiken en op welke artikelen er vaak wordt gezocht.

De verdiepingen bij deze case

MailchimpGoogle Analytics